wildwater

Wildwatervaren doen verschillende leden samen op zelf georganiseerde tochtjes naar het buitenland (België of Frankrijk bijvoorbeeld), maar soms ook bij het Stoom-Gemaal Halfweg.

Leren Wildwatervaren!

Afhankelijk van de locatie, is het wildwatervaren goed te leren. Voor je het wilde water opzoekt is het echter handig als je de volgende technieken kent;

• Eskimoteren (jezelf terugdraaien als je kano is omgeslagen)

• Peddelsteunen (met een vlakke peddel op het water je kano rechtop houden)

• Je kano opkanten (de stroom onder je kano laten doorvaren m.b.v. peddelsteun)

Mocht je deze technieken nog niet bezitten geeft Kv Waterwolf meerdere cursussen en trainingen om deze basis technieken te leren.

Er zijn tijdens de georganiseerde tochten altijd instructeurs in de buurt om je te helpen of advies te geven.

Materiaal

Voor het wildwatervaren zijn de juiste materialen nodig; wildwaterkajak met spatzeil, helm, kanokleding (wet-suit, anorak) en een goede peddel. Bijna al het materiaal is te leen bij de vereniging.

Stoomgemaal Halfweg

Met behulp van een ruim 160 jaar oud stoomgemaal uit 1853, heeft het Gemaal Halfweg geholpen met het polderen. In tegenstelling tot het gemaal Cruquius die nu droog staat, staat het gemaal Halfweg nog volledig omringd door water. Op zogenoemde draaidagen draait het oude stoomgemaal met woest, wild en turbulent water ten gevolg.

Op deze “draaidagen” zijn er altijd wel een aantal van onze leden te vinden om het wildewater te trotseren. Een bijkomend voordeel is dat varen bij het stoomgemaal leuk is voor vaarders van ieder niveau

Buitenland

Nederland kent niet veel wildwater. Daarom zijn we genoodzaakt het wilde water buiten de Nederlandse grenzen op te zoeken. Als vereniging maken we dan ook geregeld meerdaagse reizen naar het buitenland, van de Belgische Ardennen tot Slovenië.

Meer weten over wat we precies doen? Kijk op de volgende pagina’s voor alle activiteiten

Toervaren

Kanopolo