Kanopolo

Kanopolo is een spannende, spectaculaire en intensieve sport. Er zijn diverse andere sporten in te herkennen. Het lijkt een combinatie van waterpolo, handbal, basketbal en kanovaren. Kanopolo wordt wel rugby op het water genoemd.

Wat is Kanopolo?

Kanopolo is een balsport met een simpel doel; gooi de bal in de goal van de tegenstander. De bal wordt meestal met de hand gespeeld maar het is ook toegestaan om de bal met de peddel te spelen. Elk team heeft vijf spelers in het veld en maximaal drie wissels buiten de lijnen. De wedstrijden duren 2 x 10 minuten. Die tijd is ruim voldoende om een behoorlijk aantal doelpunten te maken! Uitslagen zoals
5-2 of 9-1 zijn dan ook niet ongebruikelijk.

Voor de leek is het een nogal ruige sport. De kano’s waarin gespeeld wordt, varen met ogenschijnlijk veel geweld tegen elkaar op. Ook de peddels worden meer dan eens luidruchtig gekruist. Maar schijn bedriegt. De spelers zijn beschermd door dikke zwemvesten en helmen met gezichtsbeschermers. Door de beschermende maatregelen zijn er zeer weinig blessures.

Kanopolo is een relatief onbekende sport, maar wordt wel over de hele wereld gespeeld. In Nederland zijn er ongeveer dertig verenigingen die kanopolo teams hebben. Nederland heeft al vele malen bewezen dat het met kanopolo bij de wereldtop hoort.

Wil je eens zien hoe kanopolo gaat? Kijk dan eens op YouTube. Meer informatie vind je ook op kanopolo.nl en bij het Watersportverbond. Voor de wedstrijdregels, zie Reglementen.

Kanopolo bij KV Waterwolf

Bij Kv Waterwolf kun je wekelijks trainen en als je wilt ook meedoen met de Nederlandse competities.

In 2023 hebben we weer een eigen locatie waar op de maandag en woensdag getraind wordt. Daarnaast traint ons A-team ook bij KV Trekvogels Spaarndamseweg 25 in Haarlem op de dinsdag en donderdag avond. Trekvogels speelt in de Hoofdklasse van de Kanopolo competitie

Het trainingsschema voor 2023 ziet er als volgt uit:

Maandagavond Training:
Jeugd: 18:30 - 20:00 uur
Senioren: 19.45 - 21.30 uur

Woensdagavond Training Jeugd en alle andere vaarders
18.30 - 20:00 uur

*In de winter (oktober tot april) is er alleen op zondagochtend training.

De vereniging heeft voldoende kanopolo materiaal liggen, dus iedereen die interesse heeft kan direct mee doen. Een zwembroek en warme kleding voor het bovenlijf (advies: zwart thermo-shirt en anorak) zijn voldoende.

Wedstrijden en competities

Kv Waterwolf doet ook regelmatig mee aan toernooien en competities elders in Nederland. In 2019 is ons jeugdteam in 2021 en 2022 ons A-team Nederlands Kampioen geworden van de 3de en daarna de 2de klasse!

Aangezien een toernooi meestal een weekend duurt, blijven we vaak kamperen. Dit maakt kanopolo bij KV Waterwolf ook een hele gezellige sport. Met heel veel verenigingen 's avonds de wedstrijden evalueren, de nieuwste tactieken bespreken of gewoon lekker bij het kampvuur bijkletsen is natuurlijk geweldig leuk.

De Toernooien waar onze teams aan meedoen staan op de site en je kunt ze vinden in de agenda

Meer weten over wat we precies doen? Kijk op de volgende pagina’s voor alle activiteiten

Toervaren

Wildwater varen