Wat doen wij‎ > ‎

Kanoverhalen

Als vereniging organiseren we tochtjes binnen onze eigen vereniging, varen we mee met nationale toertochten en hebben we vele andere activiteiten zoals onder "wat doen wij' te vinden is.
Hier enkele verhalen van kano en kajak activiteiten bij Kano Vereniging Waterwolf. Bij de foto's vind je nog meer en het is natuurlijk nog mooier als je gewoon een avond mee komt varen om het kanovaren te beleven.

Wildatervaren 7 juli 2018

Geplaatst 31 jul. 2018 07:49 door Els Blom   [ 31 jul. 2018 07:59 bijgewerkt ]

Hardenberg
De dag dat er gepland was om met een aantal leden van de vereniging naar wildwaterbaan Hardenberg te gaan. Ik met nul ervaring had al begrepen dat dat een mooie instap zou zijn naar het wildwater varen. Dus had ik mij daar ook voor opgegeven om mee te gaan. Echter... Door de droogte die al een tijdje heerst staat het waterpeil ook in Hardenberg al een tijdje te laag, en is de baan dus gesloten. Er wordt dus al gauw besloten om uit te wijken naar wildwaterbaan de Hohenlimburg in duitsland.

Hohenlimburg
Zo gezegd zo gedaan gingen we dus naar duitsland... Daar eenmaal aangekomen gingen we eerst even bij de baan kijken. Ik wist wel dat de baan "wilder" dan Hardenberg zou zijn. Ik had mij dan ook al een beetje voor bereid a la Youtube. Maar als je daar richting de baan loopt en het eerste wat je ziet is een waterval waar men een duik maakt van ongeveer een meter naar beneden, dan is dat voor een beginner toch even slikken. Maar goed... eenmaal omgekleed en wel zijn we eerst even langs de baan gelopen om te kijken wat ons verder te wachten stond.

Te water
Uiteindelijk hadden we maar besloten om de baan eerst van begin tot eind in één keer af te gaan en aan het einde op elkaar te wachten. Met de tanden stijf op elkaar maar toch ook met een enorme drive dat maar gedaan en kijken wat er gebeurd. Eenmaal op tweederde deel en dus voorbij de 2 hoogste watervallen begin ik een beetje te juichen in mezelf en dus concentratie te verliezen. Splash!!! Toch nog omgegaan! Jammer, maar dat zat er wel in natuurlijk. Eenmaal uitgezwommen de boot en peddel naar de kant brengen, boot legen en even bij komen van de schrik.

Les van Martijn
Toen we uiteindelijk weer in de boot zaten hebben we van Martijn bij het uiteinde van de baan in wat mildere stroming les gekregen in het opkanten, stroming in varen, keerwater invaren en het traverseren. Om vervolgens onder begeleiding van Martijn en Ron weer van boven af aan te beginnen en nu proberen om zo veel mogelijk de keerwateren te berijken en ook weer uit te varen. Dat was natuurlijk makkelijker gedacht dan gedaan dus dat lukte me soms wel maar bij andere keerwateren draaide ik niet snel genoeg in en was het beter om terug te sturen en het bij de volgende weer te proberen.

Plezier
Zo doende bleven we dat lekker doen en dat koste mij ook nog een aantal zwempartijen. Maar ook dat went op een gegeven moment en dan is dat niet meer zo heel erg schrikken. Telkens als we dan beneden aankwamen meteen de boot op de kant en eventueel legen en dan weer naar het begin lopen instappen en weer opnieuw de baan op. Het keerwater pakken ging telkens iets makkelijker maar dat mag nog wel flink beoefent worden. En als je dan ook nog eens een aantal keer beneden aan komt zonder zwempartijen dan voelt dat helemaal geweldig!!

Afronden
Op een gegeven moment besloten om nog een laatste keer de baan af te gaan en beneden in het laatste stukje stroming nog wat te oefenen met traverseren en eskimoteren in de stroming. Toch ook een fijn gevoel als dat lukt. Dan voor de laatste keer de boot op de kant trekken legen en de boel opbinden en inladen. Nog even na babbelen en dan weer terug naar Cruquius. Onderweg hebben we nog gezellig met z'n allen wat gegeten.

Conclusie
Het is een lange rit heen en terug maar zeker de moeite waard!! Ondanks dat het een aangelegde baan is geeft het toch een"natuurlijke" indruk mede door de keien en stenen die ze
gebruikt hebben maar ook door het feit dat naar mate je naar beneden vaart je ook meer tussen de bomen door vaart en dat je uitkomt op de rivier zelf liggende in een mooie omgeving.

We hebben plezier gehad en heel veel lol. Een zeer geslaagde dag dus!!!

Alex Kamphuis.

Luilaktocht op zaterdag 14 mei 2016

Geplaatst 24 mei 2016 06:01 door Els Blom

Na een week heel zomers weer begon de luilakochtend met dikke bewolking en maar 8 graden....
Voor de Waterwolvers geen probleem, ze melden zich gewoon om 7.00 uur bij de loods!
Maar dan wel voor een prachtige tocht door het Amsterdamse bos. En ze hadden er echt zin in, want ze vaarden gewoon een extra stuk aan de route...... Absoluut geen luilakkers bij KV Waterwolf

Natuurlijk werd deze mooie tocht afgesloten met een heerlijk 'John-ontbijt/lunch' en dat betekent; gezond, verrassend, veel (!) en overheerlijk.
Kortom het was weer een geweldige luilak.

Zondag 24 april wildwatervaren in Hardenbergricht zonder titel

Geplaatst 24 mei 2016 05:57 door Els Blom   [ 24 mei 2016 05:58 bijgewerkt ]

Hagel, regen, harde wind en heel af en toe een zonnetje, kortom prachtig kano weer! Tenminste dat vonden een flink aantal Waterwolvers die op zondagochtend vroeg bij de loods verzamelden om te vertrekken naar Hardenberg.
En ze kregen gelijk, het werd een TOP-dag. De wildwatertechnieken zijn weer even herhaald en vervolgens is er flink geoefend op de baan, soms werd er gezwommen, maar vooral was het enorm genieten.

Kanoweekend (vakantie) Ardennen maart 2015

Geplaatst 21 jun. 2015 11:07 door Jeroen Beerthuizen   [ 7 mrt. 2016 06:17 bijgewerkt door Els Blom ]

Met dank aan Tineke zijn de foto's van de Ardennen tocht beschikbaar!

Paastocht 4-4-2015

Geplaatst 9 apr. 2015 04:01 door Jeroen Beerthuizen

Verslag van de Paas-tocht & lunch door Els

Op zaterdag 4 april waren er al vroeg Waterwolvers aanwezig bij de loods.
Ze wilden de Paashaas toch wat voor zijn en zelf de eieren rondom het vaarwater verstoppen.
Het waren natuurlijk wel bijzondere eieren want behalve moeilijk te vinden stond er op elke ei een opdracht voor de Waterwolvers.

Om 10 uur stond een enthousiaste groep vaarders klaar om met de tocht mee te gaan.
Het was nog koud en het regende een beetje dus er werd even goed tijd besteed aan het opwarmen van de spieren, aandacht voor de veiligheid en uitleg van de speur tocht. Daarna werd er in tweetallen vertrokken vanaf de steiger.
Het was wel een soort wedstrijd voor alle deelnemers, dus werd er goed op elkaar gelet, elkaar verkeerde informatie toegespeeld en zelfs eieren extra goed verstopt om de verschillen per team zo groot mogelijk te maken.
De vragen waren leuk, maar soms ook moeilijk of zelfs onvindbaar! Bij terugkomst hadden nog niet alle teams de rebus opgelost, dus werd er druk overleg gevoerd tot omkoping aan toe! Wel was het zonnetje ondertussen gaan schijnen waardoor iedereen in een heerlijke ontspannen sfeer kon genieten.

Het winnende team kreeg een gouden ei! maar eerst moest er nog eieren gezocht worden rond de loods. Wel 80 eitjes waren er verstopt en elk ei telde mee als extra punt. De jeugd bleek hier verschrikkelijk goed in en al heel snel waren alle eieren gevonden en de het winnende team Tjibbe en Ravi werden met goud bekroond.

Na de uitreiking stond er in de kantine een heerlijke lunch klaar. En voor de creatieve vaarder was er ook de mogelijkheid om Minions te maken van eieren, of gewoon een ei te schilderen.

Het was een hele gezellige ochtend en met de hulp van iedereen ook een zeer geslaagde tocht.

Foto's van de paastocht

Wildwater varen op de Erft.

Geplaatst 5 sep. 2014 12:39 door Jeroen Beerthuizen   [ 5 sep. 2014 12:59 bijgewerkt ]

Sinds kort is er een wildwaterbaan geopend in Hardenberg.

De firma Europagaai geeft hier wildwater try-outs. Zo’n try-out zou er ook op 9 augustus zijn, waarop Els besloot deze geheel voor kv waterwolf te reserveren. Ook meteen een boeren camping erbij geregeld zodat de groep twee dagen kon gaan spelen op het water.
In de week voor het evenement bleek echter dat de baan in Hardenberg dicht was en dat ook zou bli
jven. Na overleg met Europagaai is er tenslotte uitgeweken naar de Erft bij Neuss, vlak onder Düsseldorf in Duitsland. Vrijdag 8 augustus is de eerste groep vertrokken naar een camping bij Düsseldorf, twee auto’s een aanhanger met materiaal en een caravan drie redelijk volwassenen vijf jeugdleden. Zaterdag ochtend is de rest gearriveerd. Uiteindelijk met 11 man zaterdag het water op en een instructeur van Europagaai.

Eerst allemaal zwemmend een verval af om het gevoel te krijgen wat wildwater doet als je uit je boot moet. Dat was al zo leuk dat dit een paar keer is herhaald. Vervolgens zijn we een paar honderd meter stroomopwaarts ingestapt en zijn we begonnen. Eerst als groep later in twee kleinere groepjes zijn we zo al lerend/spelend de Erft afgevaren tot op de Rijn. De volgende dag zijn we met nacht man nog eens een stukje gaan varen om het geleerde er nog even in te stampen. Alex heeft nog even gestunt in een wals.

Als afsluiting een driesterren diner bij Mac Donalds en toen weer naar huis. Helaas zijn er enkele leden nog flink afgevallen na thuiskomst. Het water in de Erft is niet echt schoon. Toch voelde deze paar dagen voor de meeste aan als een mini vakantie.

Al met al een geslaagd weekendje wildwatervaren.

Door: Ron Spreeuw

De kanovierdaagse 2014

Geplaatst 21 jun. 2014 10:37 door Jeroen Beerthuizen

Maandag 16 juni was het zover, de avondvierdaagse ging van start. Rustig beginnen bij HKV in Haarlem. Paul heeft alles tot in de details geregeld dus we kunnen gaan.

Bij HKV deden we een rondje Haarlem.  Deze route staat op hun site als 8 km aangegeven.

Het is een leuk tochtje door de stad waarbij je zowel grachtenbebouwing als natuur tegenkomt.

Dinsdag 17 juni zijn we te gast bij de Zwetplassers in Wormer. Zij namen ons mee op een 11 km lange tocht door Wormer en Jisperveld , een natuurgebied met veel rietvelden waar geen scheepvaart toegestaan is. Afgezien van de stevige wind een heel stil en rustig tochtje. We moesten door de harde tegenwind wel aanpoten maar  achteraf bleek dat we toch nog een snelheid ruim 6 km per uur hebben gehaald.

Woensdag 18 juni, de avond in Hoorn bij KV Flevo. Deze avond was erg rustig, HKV had maar één deelnemer gestuurd wij vier  de andere clubs waren ook onderbezet. Alleen Heerhugowaard was nu eens met meer mensen als de avonden ervoor.  Deze 8,5 km lange tocht ging door het Noord-Hollands landschap via de dorpjes Bobeldijk en Berkhout terug naar Hoorn. Tussen de koeien schapen en paarden door. Na een stad en een natuurgebied  weer een heel ander landschap.

Donderdag 18 Juni, de slot avond bij AKV Odysseus in Alkmaar. Tijdens de tocht hebben we wonder boven wonder geen spetters gehad. We zijn een groot rondje door Alkmaar gevaren. Kaasmarkt is gepasseerd zonder dat we het doorhadden en een aantal hebben een ijsje gehaald bij een ijssalon met waterkant bediening. Alkmaar is een mooie waterrijke stad waar we lekker uit de wind konden varen.

Aan het eind kregen we nog de vaarkaarten van de diverse clubs mee en onze stempelkaart.

Wij als Waterwolf hadden met onze afvaardiging van 9 man de grootste groep vaarders volgens mij en er zijn een aantal contacten vernieuwd en gemaakt met de andere clubs.

Al met al een zeer geslaagd evenement.

Door: Ron Spreeuw

Namens KV waterwolf dank aan: de organiserende kanoverenigingen:  HKV, Zwetplassers, KV Flevo en tot slot Odysseus en niet nader genoemde vrijwilligers, voor de tochten, gezelligheid en deelname en tot 2014!

Avond 1.jpg  Avond 2.jpg

Avond 3.jpg  Avond 4.jpg

Kanotocht Spaarndam - Spaarnwoude 9-6-2013

Geplaatst 12 jun. 2013 03:44 door Jeroen Beerthuizen   [ 12 jun. 2013 03:44 bijgewerkt door Onbekende gebruiker ]

Na het opladen van de kano's om 9 uur zijn we afgereisd naar Spaarndam voor een kanotocht in de omgeving van spaarndam. Hier werden we hartelijk welkom geheten door enkele leden van Kanovereniging Spaarndam met een kopje koffie, waarmee we samen een route hebben gekozen door het mooie bos/natuurgebied Spaarnwoude.

De tocht beginnend met een stuk over het IJ gaf tegenwind maar was al snel vergeten en in de luwte dat we in het recreatiegebied zelf kwamen. Natuurlijk verhalen en ervaringen uitwisselend met de leden van Kanovereniging spaarndam en het veelbesproken weer van deze lente.
Na een paar mooie bochten en overhangende begroeing dat voor een mooi gezicht zorgde gedurende de gehele route.

Op een kwart van de tocht werden we echter verrast door een gebeurtenis boven ons op de houten brug: een groep ouderen stond rond een oudere dame maar zonder kennis van eerste hulp. Jeroen is hierop uit zijn kano de brug opgeklommen en heeft de gebroken enkel van eerste hulp voorzien waarna de Ambulance met behulp van de GPS coordinaten van Paul snel ter plaatse kon zijn.   -- wat je tijdens een kanotocht al niet mee kunt maken! --

Nadat de ambulance gearriveerd was, werd de route vervolgd tot we bij een mooie aanlegplaats aankwamen bij een (kinder-)avonturenpark met grasveld en kantine waar ook even een patatje gehaald werd. (bovenste meertje in de kanoroute).

Met de lunchpauze achter de rug werd de terugtocht ingezet en konden we genieten van zowel meewind als ook leuke hekgolven van een pleziervaartuig waarmee gespeeld werd.

Bij terugkomst op de kade hielp Jeroen iedereen er even aan herinneren dat er een gat vlak achter de kade zat (door hier met het gehele been en kano op de schouder in te vallen) waar vrolijk om gelachen kon worden en hebben we met zijn allen de tocht afgesloten met een kopje koffie, thee en een koekje.

Voor de terugweg werd er nog de tip gegeven om een kortere (snellere?) route te rijden dan de route van aankomst door rechts af te slaan. Deze keuze liep wat anders uit dan gepland: in plaats van een grote doorgaande weg te vinden ging de auto met kano's door het pittoreske deel van spaarndam heen, met een prachtige tocht over het dijkje en binnenweggetjes tot de aankomst in haarlem.  Een zeer mooie route om te rijden, maar wellicht niet adviseerbaar voor herhaling met een kanotrailer.

Kanovereniging Spaarndam, hartelijk bedankt voor jullie gastvrijheid!.

Kanotocht Spaarndam - Spaarnwoude

Openingstocht 2013

Geplaatst 5 apr. 2013 13:17 door Jeroen Beerthuizen   [ 9 apr. 2013 05:02 bijgewerkt door Onbekende gebruiker ]

Woensdag 3-4-2013

Afgelopen woensdag was de eerste verengingsavond van het jaar.
nadat ons ter oren was gekomen dat de groene weelde, liggend in onze achtertuin, was vrijgemaakt na jaren van riet en begroeiing, zijn we met zijn allen de eigen achtertuin gaan herondekken.

Met de zon in een schuine hoek boven het water, hadden we een prachtige oranje gloed op het stro gele riet met kalm ondiep water voor ons uit kronkelend. Het eerste bruggetje bleek ietwat ondiep maar bood ons de toegang tot de rest van de groene weelde waardoor de hindernis met plezier werd genomen.
het skegje van de kano van Jeroen maakte de terugweg wel wat makkelijker ;).

Eenmaal in de groene weelde hebben we 'rechts' aangehouden en zijn we tot het einde van het water gevaren: hier bleek een deel van het water nog niet verder vrijgemaakt waardoor de doorgang werdt verhinderd. Niet getreurd: dankzij het vele water en de bruggetjes konden we met een klein stukje terugvaren het meertje in de groene weelde ronden en hebben enkele de zijslootjes bekeken.

Door de verhinderde doorgang kwam het tochtje iets eerder tot een einde: enkelen van ons hebben de kano nog overgedragen en zijn door 2 tunneltjes richting de dam gevaren bij paswerk (voor het Cruquius gemaal). waarna we met alle aanwezigen nog een kopje thee of koffie hebben gedronken en konden vooruitblikken op het aankomend seizoen en de vaartocht van aanstaande zondag in Hoorn!.

1e Club avond kanovereniging Waterwolf

Door: Jeroen Beerthuizen

Schermerrally 2011

Geplaatst 5 apr. 2013 13:16 door Jeroen Beerthuizen   [ 5 apr. 2013 13:16 bijgewerkt door Onbekende gebruiker ]

Vrijdag jongstleden is een kleine delegatie van Waterwolf afgereisd naar alkmaar voor een tocht in het Historische hart van deze stad. Ondanks een ietwat late aankomst, door drukte op de weg, is er door Odysseus gewacht tot wij allen aanwezig en opgesteld waren voor de toertocht.

De toertocht zelf was van een bescheiden lengte (+- 8 km) maar heeft ons langs diverse mooie plekken geleid:
Authentieke houten ophaalbruggetjes woon-, en voormalig pakhuizen, diverse kerken, maar ook langs het befaamde (kaas-) marktplein met kaaswaag.  Vlak na de kaaswaag hing er een bel langs het water waar wanneer men hier mee belde, een bestelling kon laten plaatsen in de op het droge gelegen ijssalon. Ondanks wat gestuntel om het ijs in een stil-liggende SK op te eten is dit uiteindelijk wel gelukt en hebben we hierna de tocht voortgezet met aanwijzingen en opmerkingen van de diverse bezienswaardigdheden door de tochtbegeleider van Odysseus.

De tocht is afgesloten met een kleine rondleiding op Odysseus en een gezellig hapje en kopje drinken of warme chocomel samen met de andere aanwezige Odysseus leden.

All met al een zeer geslaagde tocht